Vår historie

Selskapet vårt ble grunnlagt i 1996, som Frontec Norge. Med hovedkontor i Halden, ble vi landets første spesialist på mellomvareintegrasjon og raskt en suksess. Noen få år senere ble navnet erstattet med Communicate Norge. Resten er historie.

Communicate er Norges største ekspert på integrasjon – og har vært det siden 1996. Basen vår er festningsbyen Halden, men etterhvert har vi også startet opp kontorer i Oslo og Stavanger. Med disse betjener vi kunder over hele landet.

Vår første kunde seiler inn

Først ut var Nestlé, som hadde en enkel visjon: «Når noen kjøper et glass med Nescafè Gull og strekkoden blir skannet i butikken, skal det automatisk sette i gang en bestilling hos vår grossist, på kaffelageret i Rio de Janeiro og hos produsenten et sted på landsbygden i Brasil.» Å bruke integrasjon for å automatisere verdikjeden til kundene våre, ble vår visjon. En visjon vi forfølger den dag i dag.

Tjenestemenyen blir større

Virksomheten vår ble bygget på konsulenttjenester i forbindelse med utvikling av integrasjoner. Prosjektledelse ble et naturlig neste steg. Etter hvert oppdaget vi et stort behov for drift og vedlikeholdstjenester. Ikke bare av integrasjonsplattformen, men også av integrasjonsløsningene. Det ble etter hvert en spesialitet for oss.

Så kom tiden for et stort skritt. Tidlig på 2000-tallet begynte Communicate å hoste kundenes integrasjonsmiljøer. Det krevde betydelige investeringer i infrastruktur og sikkerhet, men bidro samtidig til å heve vår kompetanse til et helt nytt nivå. Fortsatt er det bare Communicate som kan tilby denne typen verdiøkende hosting i Norge.

Innovasjonstakten vår øker

Midt på 2000-tallet var innovasjonstakten vår høy. For det første begynte vi å utvikle egne programvarer, for å effektivisere monitorering og sikker meldingsutveksling knyttet til anerkjente integrasjonsplattformer som Microsoft BizTalk.

Samtidig bygget vi opp egne konsepter for strategisk rådgivning, spesialisert mot integrasjonsmarkedet. Vi er fortsatt alene om uavhengig rådgivning for å lette kundens valg av plattform, strategi, organisering og metodikk innen integrasjon.

Outsourcing blir vår hverdag

De siste 10 årene har det vært tydelig, at mange kunder ønsker å konsentrere seg om kjernevirksomheten sin. Integrasjon er et krevende fagområde, som med fordel kan overlates til eksperter. Rema er en kunde, som har tatt steget fullt ut. Vi ordner alt av integrasjon for dem. Slik at de kan legge sin energi på salg av dagligvarer.

SOA-bølgen slår inn over oss

Etter 2005 begynte alle å snakke om tjenesteorientering. Det overrasket oss litt. Ikke fordi vi var uenige, eller fordi dette var nytt for oss. Men fordi vi syntes at inndeling i gjenbrukbare tjenester var innlysende. Det var slik vi hadde jobbet i årevis.

Vi argumenterer likevel moderasjon. Tjenesteorientering og SOA bør bare brukes der konseptet egner seg og er økonomisk fornuftig.

Nå er skytjenester i vinden

Det er med et lite smil vi forklarer vår holdning til skytjenester, eller Cloud Computing som det kalles på engelsk. Cloud Computing betyr rett og slett at programvarer tilbys som en tjeneste over internett. Er det nytt for verden? Nei. Er det nytt for oss? Nei.

Communicate har i en årrekke tilbudt kunder å leie integrasjonsplattform, i stedet for å kjøpe den selv. Nå har denne typen tjenester begynt å dukke opp hos store aktører som Amazon, Microsoft og Oracle. Hvis du ønsker, kan vi løfte deg opp i skyene.

Vi utvider horisonten vår

AMTrix var vår første forelskelse. Med moderne grensesnitt, gode utviklingsverktøy og høy stabilitet, ble AMTrix den første mellomvaren med suksess i Norge.

Vi har jobbet med AMTrix siden 1996. Vi åpnet for SAP i 1999. Og Microsoft i 2000. Etter millenniumskiftet bestemte vi oss for å støtte XIB. Deretter sto Sun JavaCAPS for tur i 2005. Fulgt av Oracle Fusion Middleware i 2010. De siste årene har vi bevist rekruttert medarbeidere med erfaring fra andre områder, som for eksempel IBM WebSphere.

Derfor lar vi oss ikke lenger begrense av plattformer eller teknologi. Målet vårt er utvetydig: Vi skal løse alle dine utfordringer, så lenge de er knyttet til fagområdet integrasjon.

Kunden står alltid i sentrum

Vi gir like god støtte til små og mellomstore kunder, som til de aller største. Likevel er vi stolte av at Communicate er den foretrukne integrasjonspartneren, for mer enn 50 av de 100 største virksomhetene her til lands.

Aker Solutions, Bring, Coop, Det Norske Veritas, Direktoratet for Økonomiforvaltning, Findus, Forsvarsbygg, Hafslund, Helse Midt-Norge, Helse Sør-Øst, Helse Vest, Innovasjon Norge, Kongsberg Gruppen, Lyse, Mills, NorgesGruppen, Norske Skog, Norsk Tipping, Nortura, Rema, Rieber, Statkraft, Statoil, Total, Volvo og Wilh. Wilhelmsen er bare et lite utdrag fra kundelisten vår.

Fremtiden er trygg

I hele vår historie, har Communicate skapt vekst og levert gode resultater. Resultatet er en sunn og stabil økonomi. Vår kultur er å bygge langsiktig, ved å holde kundene fornøyde til enhver tid. Det har vi tenkt å fortsette med.

Communicate skal bli større de neste årene. Men vi skal vokse kontrollert. Uten at det går på bekostning av kvalitet, effektivitet og pris. Vi er Norges største ekspert på integrasjon. Som en skomaker, lever Communicate av skreddersøm. Og som en skomaker, skal vi bli ved vår lest.

Ta kontakt med oss hvis du behøver integrasjonshjelp

Kontakt Communicate